Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Efterlängtad promenad och lite tandvårdsträning

Av Katja - 5 maj 2010 20:29

  

Lite trist med lina!


Det har hänt en del sedan sist. Nike har varit med pappa på jobbet. Det är ute på landet så där blir det lite promenader med de andra hundarna, bland annat en omplacerad border collie som kämpar för att få tillbaka självförtroendet. Nike vill förstås leka med den hela tiden men får ibland ta det lite försiktigt. Inte helt lätt att förstå för lekgalen pudelfröken alla gånger.


Jag har tagit bort stygnen efter min operation och får nu äntligen börja gå igen. Det går lite knackigt för kroppen är ovan vid att använda vänsterfoten "som vanligt". Vi tog en liten, liten promenad i skogen; pappa, Nike och jag. Hon passade på att "stämpla" min onda fot, men jag kunde inte annat än le åt hennes glädjehopp. Hon hittade en jätterolig handske (det är något visst med handskar!) som hon busade med. Sötast i världen var hon när hon hoppade upp på en sten och till hälften lade sig för att bita på vanten. Jag gjorde tappra försök att fånga det med kameran.


Hemma igen tränade vi på att borsta hennes tänder. Det är tänderna längst in som behöver mest borstning. Hon har en speciell hundtandborste, men såhär i inlärningsstadiet använder jag en vanlig tandborste som kostar ungefär en tiondel i inköp. Vi sitter på hallgolvet och jag håller fram tandborsten och berömmer när hon nosar på den eller tar in tandborsten i munnen. Hon gillar att tugga på den, så det låter jag henne göra om tandborsten kommer åt tänderna längst in. Samtidigt berömmer jag massor. Efter en kort stund tar jag ut tandborsten och hon får en liten godbit. Vi gör om igen och sedan godis på nytt.


Jag håller nu på att vänja henne vid att jag med den andra handen kan hålla i hennes nos eller om nacken på henne, utan att hon ska känna sig fångad. Hon får tugga och jag håller handen på nosen och hon får beröm och en liten godisbit. Så håller vi på. Jag har också börjat så smått att göra borströrelser med tandborsten samtidigt som hon tuggar, och det går bättre och bättre. Hela tiden tar vi det i små steg så att det aldrig blir obehagligt. 


Slutmålet är att hon ska sitta lugnt och fint medan man borstar tänderna på henne, utan att tugga på tandborsten. Vi får se när vi är där :)


Jag och mamma har också haft lite peptalk inför grundkursen som vi ska gå om två veckor hos Fanny och Thomas på Klickerklok. Man får lätt lite prestationsångest när man läser andras träningsbloggar på nätet. Vi är ju inte alls så där duktiga! Och trots att Nike är över ett år gammal så har hon inte tillnärmelsevis lika mycket på plats i träningen som "alla andra" man läser om. Målet med kursen för oss är att få råd och inspiration att fortsätta träningen med Nike, och förstås att ha roligt tillsammans med vår hund. Hoppas att det räcker.


Det är iallafall bestämt att det blir utställning den 15 maj. Inplanerat finns också bad, fön och klippning nu till helgen, och förstås det obligatoriska badet innan utställningen. Uppfödaren har lovat att visa henne i ringen. Det blir bra miljöträning för Nike och dessutom kan vi köpa ett nytt koppel till henne eftersom hon tuggade av kopplet idag i ett obevakat ögonblick! Den lilla marodören! Man trodde väl aldrig att koppel skulle bli en förbrukningsvara. Å andra sidan var det mycket vi inte trodde om oss själva innan vi fick hem trollet. Mer om det någon annan gång.


Avslutningsvis några fler bilder från dagens korta men uppskattade promenad.  


  

Mums vilken rolig handske!

Titta matte, jag gör flera trick samtidigt!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 11 juli 2010 16:37

Igår fick Nike ett välbehövt bad. Hon var superduktig i badkaret och stod helt still och försökte bara hoppa ur lite halvhjärtat en enda gång. Nästa gång kan mamma bada henne ensam, det tror jag :)   Hon kunde också pausa på trimbordet medan fönt...

Av Katja - 27 juni 2010 20:40

Idag var det dags för pudelpromenad eftersom det är sista söndagen i juni. Nike springer oavbrutet i typ två timmar. Efteråt är hon såhär trött:   Pust! Men jag orkar stå på benen iallafall! Även denna gång hade det samlats en mängd pudla...

Av Katja - 23 juni 2010 09:07

Nike har fått en lillasyster. Uppfödaren Susanne har parat Nikes mamma Rakel med pappa Diesel i år igen, och i år blev det bara en endaste liten valp, en tik. Hon är säkert urgullig och man blir förstås lite nyfiken.   Nike längtar efter att få å...

Av Katja - 22 juni 2010 21:21

Träningsupplägg Använd (nästan) alltid samma träningsupplägg, i följande steg: 0. Förbered träningsplatsen (ta fram bur, ha klicker, godis och leksak redo, ha dig själv under kontroll). Bestäm kriterium. Hämta hunden.  1. Lek igång hunden med e...

Av Katja - 16 juni 2010 10:51

I söndags var det så dags för Nike att trippa iväg till frisören, men i detta fall var det den mycket hängivna frisören som kom farandes hem till Nike. Vissa har det bra!   Innan spektaklet började såg hon ut såhär. Tovmonster! Så fort ho...

Ovido - Quiz & Flashcards