Direktlänk till inlägg 11 juni 2010

Valplängtan

Av Katja - 11 juni 2010 11:32

I planen ingår det att en liten svart storpudelvalp flyttar hem till mig nästa år. Då är Nike två år och lagom gammal för att bli storasyster, och en massa andra omständigheter gör att det passar bättre nästa år än i år. Ivrig som jag är har jag redan finkammat nätet efter kennlar som föder upp svarta storpudlar. Helst vill jag ha en valp efter hundar som är meriterade både i utställningsringen och på lydnads- eller agilityplanen. Kanske inte helt trivialt att hitta när pudeln är en ganska utpräglad utställningsras. Iallafall inte om man som jag nöjer sig med att läsa på hemsidorna som första utsorteringsmetod. 


Det är många "praktiska detaljer" som ska stämma; uppfödning inom rätt färg och storlek, gärna nära geografiskt (men det visar sig bli svårare och svårare), att kenneln har lämplig(a) tik(ar) i rätt ålder, att det blir valpar, att en av valparna är en svart fröken som kan bli min etc etc. Men många har ju lyckats köpa hund innan mig så det kan knappast vara olösligt! :)


  

Kolla vilken sötnos! Precis en sån vill jag ha!


Och mitt i allt surfande är det ibland bara såååå svårt att bärga sig! Det är ett heeelt år kvar! Det kommer att ta såååå lång tid. Tid som jag i och för sig kan ägna åt att läsa på, hämta inspiration och skriva träningsplaner! Sådant man kanske inte hinner med när lilla valpen kommit hem och tar all tid och uppmärksamhet :)


Och förstås, ägna tid åt Nike! Imorgon är det dags för en efterlängtad klippning med allt vad det innebär i form av förberedelser. Mamma får ta största tovutredningsjobbet idag. Jag är säker på att jag kommer att vara trött i fötter, ben, rygg och axlar imorgon kväll!  

 
 
Ingen bild

Ia

11 juni 2010 12:03

Två fantastiska flickor som kommer att bli tre! Underbart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 11 juli 2010 16:37

Igår fick Nike ett välbehövt bad. Hon var superduktig i badkaret och stod helt still och försökte bara hoppa ur lite halvhjärtat en enda gång. Nästa gång kan mamma bada henne ensam, det tror jag :)   Hon kunde också pausa på trimbordet medan fönt...

Av Katja - 27 juni 2010 20:40

Idag var det dags för pudelpromenad eftersom det är sista söndagen i juni. Nike springer oavbrutet i typ två timmar. Efteråt är hon såhär trött:   Pust! Men jag orkar stå på benen iallafall! Även denna gång hade det samlats en mängd pudla...

Av Katja - 23 juni 2010 09:07

Nike har fått en lillasyster. Uppfödaren Susanne har parat Nikes mamma Rakel med pappa Diesel i år igen, och i år blev det bara en endaste liten valp, en tik. Hon är säkert urgullig och man blir förstås lite nyfiken.   Nike längtar efter att få å...

Av Katja - 22 juni 2010 21:21

Träningsupplägg Använd (nästan) alltid samma träningsupplägg, i följande steg: 0. Förbered träningsplatsen (ta fram bur, ha klicker, godis och leksak redo, ha dig själv under kontroll). Bestäm kriterium. Hämta hunden.  1. Lek igång hunden med e...

Av Katja - 16 juni 2010 10:51

I söndags var det så dags för Nike att trippa iväg till frisören, men i detta fall var det den mycket hängivna frisören som kom farandes hem till Nike. Vissa har det bra!   Innan spektaklet började såg hon ut såhär. Tovmonster! Så fort ho...

Ovido - Quiz & Flashcards