Direktlänk till inlägg 16 juni 2010

Heldag hos frisören

Av Katja - 16 juni 2010 10:51

I söndags var det så dags för Nike att trippa iväg till frisören, men i detta fall var det den mycket hängivna frisören som kom farandes hem till Nike. Vissa har det bra!


Innan spektaklet började såg hon ut såhär. Tovmonster!


Så fort hon såg trimbord och trimväska insåg hon att nu var det något på gång. Genast ställde hon sig på bakbenen och la båda sina vackra, men LURVIGA, framtassar på trimbordet. Matte, får jag komma upp snart?


Den här bilden är det knappt att man vågar visa... men jo, hennes tassar såg verkligen ut såhär!


Ja! Det fick hon. Vi inledde starkt med att klippa ansiktet, något som går bättre och bättre för varje gång. Vi tar det lugnt och försiktigt med mycket beröm och godbitar, och således tar det lång tid men orsakar ingen oro eller rädsla hos lilla vovven.


Nyklippt nos!


Efter detta moment var det dags för badet. Vad duktig hon var! Stod helt still i badkaret och mamma behövde knappt hålla i henne. Snart kanske frisören kan komma direkt till en nybadad hund? Mängder av balsam tog jag för att försöka mildra tovbildningen. Pust! Är ni aldrig klara? undrade Nike.


En lockig vinthund? 


Efter två timmars fön av den i mitt tycke långa pälsen, som ändå är ljusår från en utställningspäls, tog vi en välförtjänt fikapaus.


Nyfönat fluff!


Därefter var det dags för klippandet. Det tog också superlång tid. Mammas tes är att jag inte var lika drastisk som förra gången utan började med småpillet för tidigt. Jag är böjd att hålla med.


Nike skötte sig finfint. Frisören drabbades emellanåt av prestationsångest och slutade till sist mest av utmattning. Orkade inte ens ta några efter-bilder, vilket också berodde på att jag inte tyckte att jag blev helt klar. Nike var glad över att äntligen få komma ner från bordet och rusade upp på övervåningen för att kolla att alla var kvar. Det var de. Hon rusade ner och blev överlycklig av att träffa oss igen. Genast åkte saxen fram. Åh typiskt! tänkte Nike, men stod trots allt snällt stilla.


Så kan det gå när frisören även råkar vara perfektionist. Nu är hon kortklippt även om jag tyckte att det blev snyggare förra gången. Men man lär så länge man lever! Ska försöka boka in en privatlektion hos Stina snart igen tror jag :)


En efter-bild från dagen efter. Nike är glad! Frisyren ser man inte så mycket av, varken det som blev bra eller det som blev dåligt... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 11 juli 2010 16:37

Igår fick Nike ett välbehövt bad. Hon var superduktig i badkaret och stod helt still och försökte bara hoppa ur lite halvhjärtat en enda gång. Nästa gång kan mamma bada henne ensam, det tror jag :)   Hon kunde också pausa på trimbordet medan fönt...

Av Katja - 27 juni 2010 20:40

Idag var det dags för pudelpromenad eftersom det är sista söndagen i juni. Nike springer oavbrutet i typ två timmar. Efteråt är hon såhär trött:   Pust! Men jag orkar stå på benen iallafall! Även denna gång hade det samlats en mängd pudla...

Av Katja - 23 juni 2010 09:07

Nike har fått en lillasyster. Uppfödaren Susanne har parat Nikes mamma Rakel med pappa Diesel i år igen, och i år blev det bara en endaste liten valp, en tik. Hon är säkert urgullig och man blir förstås lite nyfiken.   Nike längtar efter att få å...

Av Katja - 22 juni 2010 21:21

Träningsupplägg Använd (nästan) alltid samma träningsupplägg, i följande steg: 0. Förbered träningsplatsen (ta fram bur, ha klicker, godis och leksak redo, ha dig själv under kontroll). Bestäm kriterium. Hämta hunden.  1. Lek igång hunden med e...

Av Katja - 11 juni 2010 11:32


I planen ingår det att en liten svart storpudelvalp flyttar hem till mig nästa år. Då är Nike två år och lagom gammal för att bli storasyster, och en massa andra omständigheter gör att det passar bättre nästa år än i år. Ivrig som jag är har jag reda...

Ovido - Quiz & Flashcards