Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Ouppskattad hemgjord leksak

Av Katja - 9 maj 2010 22:13

Det blir inte alltid som man tänkt sig och hunden blev inte klippt i helgen. Hon får vara lite långhårig på utställningen istället. Nybadad och med nyrakad nos blir det iallafall. Hon är ju ändå inte fullpälsad på något sätt och det är ju en inofficiell utställning mest på kul.


Jag läste på Hundtränarens sida att den populära fleeceflätan redan blivit slutsåld. Jag blev alldeles inspirerad och tillverkade en egen av en svart fleecefilt som jag hade liggande hemma. Lilla vovven var tyvärr inte överförtjust i sin nya leksak som matte pysslat ihop. Attans! Får se om det går att göra den roligare.


Hemmapysslad impopulär leksak


På promenaderna har vi fått till riktigt fina inkallningar men inte när det är för mycket störningar, som jätteroliga cocker spaniels till exempel. Då är varken det godaste godiset, roliga matte eller skojiga leksaker så särskilt intressant. Idag fick mamma emotta en utskällning i skogen också efter att Nike hade valt att inte göra en riktigt fin inkallning. 


Inne har det blivit lite träning också. Den uppochnedvända plastlådan som jag använde som kloss visade sig vara lite svajig så den är utbytt mot en träbit, och vi är tillbaka på ruta noll. Idag balanserade hon också på tre ben, bakbenen i golvet och ett framben på klossen och ett framben i luften. Gullungen!


Vi har också tränat ligg. Hennes absoluta favoritbeteende inne (läs: det som alltid har belönats av oss, medvetet och omedvetet) är sitt. Mitt mål nu är att träna in ligg lika bra. Hon blir lätt uttråkad så jag får lägga band på mig själv så att jag inte lockas att träna för länge. Jag vet inte om det beror på att hon är pudel men många verkar tycka att det är ett pudeldrag. Idag blev det ett max på fyra repetioner. Belönade med ostbollar som jag kastade iväg så att hon var tvungen att resa på sig. Tränade i matsalen istället för hallen för att byta miljö lite. Hon var jätteduktig och jag kände mig nöjd att jag följde min (icke nedskrivna) plan. I pauserna fick hon tugga på ett ben instängd i sin bur. Helt oproblematiskt även när hon blev lämnad ensam.


Inte så nyttigt hundgodis - men uppskattat. Cheez ballz går hem!


Lillhusse har tränat men inte särskilt klickerskt. Han tycker sig ha lärt in att "Fegis" betyder att hon ska lämna in leksaken. Det blir flera dubbelkommandon men fungerar halvbra. Nåja, hon ser det kanske mest som en lek. På onsdag bär det av till clinic med Eva Bodfäldt om skvaller och inkallning. Det ska bli spännande!

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 11 juli 2010 16:37

Igår fick Nike ett välbehövt bad. Hon var superduktig i badkaret och stod helt still och försökte bara hoppa ur lite halvhjärtat en enda gång. Nästa gång kan mamma bada henne ensam, det tror jag :)   Hon kunde också pausa på trimbordet medan fönt...

Av Katja - 27 juni 2010 20:40

Idag var det dags för pudelpromenad eftersom det är sista söndagen i juni. Nike springer oavbrutet i typ två timmar. Efteråt är hon såhär trött:   Pust! Men jag orkar stå på benen iallafall! Även denna gång hade det samlats en mängd pudla...

Av Katja - 23 juni 2010 09:07

Nike har fått en lillasyster. Uppfödaren Susanne har parat Nikes mamma Rakel med pappa Diesel i år igen, och i år blev det bara en endaste liten valp, en tik. Hon är säkert urgullig och man blir förstås lite nyfiken.   Nike längtar efter att få å...

Av Katja - 22 juni 2010 21:21

Träningsupplägg Använd (nästan) alltid samma träningsupplägg, i följande steg: 0. Förbered träningsplatsen (ta fram bur, ha klicker, godis och leksak redo, ha dig själv under kontroll). Bestäm kriterium. Hämta hunden.  1. Lek igång hunden med e...

Av Katja - 16 juni 2010 10:51

I söndags var det så dags för Nike att trippa iväg till frisören, men i detta fall var det den mycket hängivna frisören som kom farandes hem till Nike. Vissa har det bra!   Innan spektaklet började såg hon ut såhär. Tovmonster! Så fort ho...

Ovido - Quiz & Flashcards