Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Apropå ordförståelse - en runda bland andra bloggar

Av Katja - 1 juni 2010 20:34

Läste på Alfons blogg häromdagen om vad som kan hända på brukshundsklubb där man inte alltid tränar klickerskt. Instruktören tyckte att det var en bra idé att picka hunden i huvudet när han inte var uppmärksam på föraren. Som tur var tyckte inte Alfons matte att det var någon bra idé. Hon fick också rådet att träna ordförståelse. Vadå ordförståelse? Det känns helt bakvänt att tänka i termer av ordförståelse för hundar. Jag tror inte att de "förstår" orden, däremot kan man lära dem att koppla ett ord eller en gest eller en situation till att ett visst beteende ger utdelning. 


Bara någon dag senare i Zeldas blogg kom sedan detta vettiga citat, av Susan Garrett:


"When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training." 


Det ligger så otroligt mycket i det citatet! Jag håller helt med, och det är liksom helt självklart när man har kommit in i klickertänket. När jag sedan läste kommentarerna till inlägget skrattade jag högt för mig själv (där jag satt på bussen på väg till jobbet). Såhär skrev nämligen Alfons matte:


"Det var ju det jag skulle ha svarat instruktören när hon bad mig picka Alfons i huvudet! Men hon förstår kanske inte engelska... Då hade jag kunnat picka henne i huvudet! Så vet hon hur det känns att bli straffad för att man inte förstår!"


Gudrun, jag tycker att du kan lägga till att instruktören borde träna sin ordförståelse! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 11 juli 2010 16:37

Igår fick Nike ett välbehövt bad. Hon var superduktig i badkaret och stod helt still och försökte bara hoppa ur lite halvhjärtat en enda gång. Nästa gång kan mamma bada henne ensam, det tror jag :)   Hon kunde också pausa på trimbordet medan fönt...

Av Katja - 27 juni 2010 20:40

Idag var det dags för pudelpromenad eftersom det är sista söndagen i juni. Nike springer oavbrutet i typ två timmar. Efteråt är hon såhär trött:   Pust! Men jag orkar stå på benen iallafall! Även denna gång hade det samlats en mängd pudla...

Av Katja - 23 juni 2010 09:07

Nike har fått en lillasyster. Uppfödaren Susanne har parat Nikes mamma Rakel med pappa Diesel i år igen, och i år blev det bara en endaste liten valp, en tik. Hon är säkert urgullig och man blir förstås lite nyfiken.   Nike längtar efter att få å...

Av Katja - 22 juni 2010 21:21

Träningsupplägg Använd (nästan) alltid samma träningsupplägg, i följande steg: 0. Förbered träningsplatsen (ta fram bur, ha klicker, godis och leksak redo, ha dig själv under kontroll). Bestäm kriterium. Hämta hunden.  1. Lek igång hunden med e...

Av Katja - 16 juni 2010 10:51

I söndags var det så dags för Nike att trippa iväg till frisören, men i detta fall var det den mycket hängivna frisören som kom farandes hem till Nike. Vissa har det bra!   Innan spektaklet började såg hon ut såhär. Tovmonster! Så fort ho...

Ovido - Quiz & Flashcards